Sundasendid ja tänapäeva haigus “nutikael”. “Meie keha on loodud liikuma”.

Sundasendid ja tänapäeva haigus “NUTIKAEL” .

Füsioterapeut Danek Tšuškin – “Meie keha on loodud liikuma”

Üks sagedasemaid põhjuseid, miks inimesed pöörduvad massööride poole, on kaela-  ja õlavöötmepinged. Kuid sama sageli, ei looda seoseid sundasendite olemasolust. Sundasendiks nimetatakse asendit, kus keha on pikka aega ühes, kehale mittesobivas asendis.

Sundasendis olles peavad lihased töötama staatiliselt. See omakorda põhjustab nende kiiret väsimist ning ülepinge tekkimist. Kui lihased on pidevalt sundasendis, siis lihaste pingeseisund süveneb ning tekib ülekoormus.

Esmalt kujuneb välja ebamugavustunne ülekoormatud jäsemetes  ning töövõime väheneb, tekivad  kaebused  ebamäärase valu kohta. Valud võivad koormuse kadudes kiiresti taanduda, kuid  töö jätkudes töövõime väheneb, sest valutavate lihaste ja liigestega on ebamugav tööülesandeid täita.

Edasi võivad kujuneda juba kindla haigusprotsessi tunnused: valud probleemsetes piirkondades, tursete teke, tundlikkuse ja  lihaste nõrgenemine. Seejärel kujunevad välja kroonilise haiguse tunnused, mis viivad püsiva töövõime vähenemiseni.

Sundasendite tagajärjel tekkinud kahjustused võivad paikneda kaelas, õlavöötmes,  alaseljas, küünarvarres ja -liigestes, randmetes ja labakätes, puusades ning põlvedes.

Radikuliit, kroonilised seljavalud ning karpaalnärvi sündroom, hiirekäsi on sagedased sundasenditest tingitud tagajärjed.

neck pain desk typing computer

Füsioterapeut Danek Tšuškin:

Füsioterapeudina pean väga oluliseks, et inimesed ei viibi pikemat aega ühes asendis. Kui vahepeal oli arusaam, et istumine on uus suitsetamine, siis praegu on uuringutega kindlaks tehtud, et meie parim asend on meie järgmine asend – meie keha on loodud liikuma. Töötades peame jälgima ergonoomilisi soovitusi ja hoidma keha liikumises, et vältida tööasendist tingitud lihaspinget. Võttes enda igapäeva toimingute juurde lihtsad harjutused, suudame vältida lihaspingest tingitud vaevusi. Kui inimene ise jääb harjutustega hätta, tasub alati pöörduda füsioterapeudi juurde.

Mis on “Nutikael”?

Nutikael kujutab endast kaelalihaste ülekoormussündroomi, mis väljenduvad kaela- ja õlavöötmevaluga, -väsimusega, suurenenud lihaspingsusega kaela- ja õlavöötmelihastes.

Tänapäevane keskkond soodustab ettepoole hoidvat peahoiakut ja sellest tulenevaid vaevusi. Halb, korrigeerimata kehahoiak soodustab mitmeid kehalisi vaevusi nagu näiteks: peavalud, seljavalud, kroonilised lihasvalud, hingamisprobleemid ja vererõhuprobleemid.

Peamised põhjused, mis annavad eeldused nutikaela tekkeks:

  1. Üleliigne nutiseadme kasutamine. Peamine surve on kaelaosale, mida põhjustab ettekallutatud pea. Ühtlasi on kurb tõdeda, et vanuseaste muutub ajaga üha kirjumaks ning lisanduvad väikesed, mitte kooliealised lapsed. Toome näite imiku ülaselja ülepingest, sealhulgas kaelapingest. On väga aktuaalne, et imikule näidatakse tahvelarvutit, sageli pannakse imik kõhuli ning tahvel asetseb lapse nina ees maas. Kuna imiku jaoks on tahvli diameeter väga suur ja et pilti eristada, eemaldub ta sedasi, et tõstab oma rinnaku tahvli suhtes kõrgemale. Asend annab surve kätele, mis pole otseselt halb, käed saavad survet ja muutuvad tugevamaks. Kuid kõige suurem koormus langeb aga ülaseljale ja kaelale. Sellega kaasnevad kaela üle sirutus ning tekivad raskused pööramise õppimisega jne.
  2. Koolilaste rasked seljakotid. annavad suure koormuse lülisambale, diskidele ja õlalihastele.  Sageli jõuavad meieni lapsed, kelle kehahoiak on tugevasti moondunud. Massaaži käigus taandub see aga üldiselt kenasti. Lapsed kannavad tihti rasket seljakoti ainult ühel õlal, sest sedasi on raskust esmapilgul kergem taluda. Rasked koormused põhjustavad aga ebanormaalset kehahoiakut.
  3. Vale ergonoomika töötamisel. Tihti ei asetse arvuti silmade kõrgusel ja asend on sarnaselt nutiseadmele ettepoole kallutatud. See omakorda rõhub lülisamba kaelaosale. Paljud, kes töötavad arvutiga, tunnevad valu kaela küljeosal, see annab märku sellest, et lihased töötavad staatiliselt ning antud asend on äärmiselt koormav. Samuti on arvutiga töötaval inimesel palju istumist ning päeva jooksul liikumine peaaegu puudulik.

 

Ülepingete ja koormusega toimetulek ei tähenda sundasendite vältimist, sest tööl tuleb siiski käia. Küll aga annab panuse piisav liikumine, treeningud ning harjutused tööasendi vahepeal.

sundasendid1

 

Qking Massaaži- ja Teraapiakeskus


 

 

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.